Joanna Rułkowska

prawniczka

Ekspertka w temacie małych biznesów i pasjonatka praw kobiet. Autorka książki Biznes Mamy i programu wsparcia w postaci Akademii Małego Biznesu. Laureatka konkursu Kobieta E-commerce 2023 w kategorii Przedsiębiorcza Mama. Specjalizuje się w budowaniu profesjonalnych i zgodnych z prawem pasów startowych od działalności nierejestrowanej do biznesu marzeń. Wierzy, że każda chwila to szansa, by wszystko zmienić.
[Więcej >>>]

Działalność nierejestrowana. Jak rozliczyć koszty w 2024 roku?

Joanna Rułkowska25 stycznia 2024

Działalność nierejestrowana? Dowiedz się jak w pięciu krokach prawidłowo rozliczyć koszty!

Działalność nierejestrowana a koszty? Kiedy pierwszy raz przygotowujesz się do rozliczenia kosztów poniesionych w ramach swojego biznesu nieuniknione jest, że napotkasz przeszkody.

Dlatego w tym artykule chciałabym w 5 krokach pomóc Ci ogarnąć tę kwestię.

Jak rozliczyć koszty działalności nierejestrowanej w 2024 roku

Pierwszy krok: Działalność nierejestrowana a ewidencja kosztów? Czas na analizę!

Prowadzenie ewidencji kosztów nie jest obowiązkowe.

Jednak taka ewidencja kosztów może okazać się bardzo przydatna zarówno w trakcie roku jak i po zakończonym roku – gdy przygotowujesz się do rozliczenia kosztów wypełniając deklarację podatkową.

Jakie informacje możesz wpisywać w ewidencji kosztów?

  • Liczba porządkowa
  • Data zakupu
  • Data płatności
  • Rodzaj transakcji kosztowej
  • Nazwa produktu/usługi (wydatku)
  • Rodzaj i numer dowodu księgowego związanego z poniesionym wydatkiem
  • Wartość kosztu
  • Metoda płatności.

Drugi krok: Sprawdź czy poniesione przez Ciebie wydatki mają związek przyczynowy z prowadzoną przez Ciebie działalnością nierejestrowaną?

Dokładnie przeanalizuj, czy wszystkie poniesione przez Ciebie wydatki mają związek przyczynowy z prowadzoną przez Ciebie DN.

>>> W jaki sposób rozliczać swoją działalność nierejestrowaną? Działalność nierejestrowana a podatek dochodowy? Pięć najważniejszych informacji!

Kosztami uzyskania przychodów są wszelkie rzeczywiście poniesione przez Ciebie i racjonalnie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością nierejestrowaną, których celem jest osiągnięcie przychodów lub zabezpieczenie albo zachowanie źródła przychodów.

Co można uznać za koszty?

  • Materiały potrzebne do stworzenia Twojego produktu/realizacji usługi
  • Koszty wysyłki produktu
  • Kursy i szkolenia branżowe
  • Kursy i szkolenia księgowe/prawne dotyczące DN
  • Konsultacje z księgową
  • Dokumenty prawne (np. kupiony od prawnika regulamin sprzedaży).

Trzeci krok: Sprawdź czy nie masz na liście wydatków, które nie mogą być uznane za koszty w rozumieniu ustawy o PIT!

Niestety nie każdy wydatek może być kosztem w rozumieniu ustawy o PIT. Jako nierejestrowany przedsiębiorca masz prawo do odliczenia dla celów podatkowych wszelkich poniesionych przez siebie wydatków, które nie zostały wymienione w art. 23 ustawy o PIT.

Kosztami uzyskania przychodów nie mogą być np.:

  • wydatki na spłatę pożyczek/ kredytów (kapitału)
  • wartość własnej pracy
  • darowizny
  • kary umowne i odszkodowania z tytułu wad dostarczonych towarów
  • koszty reprezentacji
  • wydatki na cele osobiste.

>>> Jak skutecznie radzić sobie z wyzwaniami działalności nierejestrowanej i czerpać z niej maksymalne korzyści? 7 pułapek działalności nierejestrowanej na które warto uważać w 2024 roku

Czwarty krok: Sprawdź czy jako osoba prowadząca działalność nierejestrowaną masz wszystkie dokumenty potwierdzające poniesione koszty!

Aby dany koszt mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, musi zostać prawidłowo udokumentowany.

Ustawa o PIT nie określa zasad dokumentowania wydatków zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów.

Nierejestrowany przedsiębiorca, ponoszący wydatki związane z prowadzonym biznesem dokumentuje je dla celów podatkowych na podstawie dowodów ich poniesienia.

Działalność nierejestrowana a koszty. Co może być dowodem?

  • faktura VAT
  • faktura bez VAT
  • rachunek imienny
  • przelew bankowy
  • umowa
  • dowód nadania przesyłki.

Działalność nierejestrowana. Jak rozliczyć koszty w 2024 roku

Piąty krok: Wpiszą łączną sumę kosztów w PIT-36!

Koszty mogą być odliczone jedynie w rozliczeniu podatkowym po zakończonym roku.

Niestety nie można odliczać kosztów w ujęciu miesięcznym i w odniesieniu do limitu prowadzenia działalności nierejestrowanej.

Łączną (roczną) sumę kosztów należy wpisać w deklaracji PIT-36 w sekcji E.1 w wierszu 9 „Działalność nierejestrowana określona w artykule 20 ust. 1ba ustawy”, numer pola 112.

Odejmując od przychodów koszty uzyskujesz kwotę dochodu lub straty i wpisujesz w pole 113 lub 114.

Jak prowadzić uproszczoną ewidencję sprzedaży w działalności nierejestrowanej w 2024 r.

Potrzebujesz więcej informacji o kosztach oraz o tym, jak prawidłowo księgować i rozliczać przychody z działalności nierejestrowanej?

Zerknij co przygotowałam w ramach pakietu księgowego dla osób prowadzących działalność nierejestrowaną!

KURS: Pakiet księgowy dla osób prowadzących działalność nierejestrowaną

W skład pakietu księgowego, który stworzyłam dla osób prowadzących działalność nierejestrowaną wchodzi:

  • Interaktywny wzór uproszczonej ewidencji sprzedaży stworzony w programie Excel.
  • Wzór ewidencji kosztów.
  • Wzór faktury bez VAT oraz wzór faktury korekcyjnej.
  • Tutorial na którym tłumaczę, jak korzystać z ewidencji i uzupełniać deklaracje podatkowe.
  • Szkolenie dotyczące prawidłowego księgowania przychodów osiągniętych z działalności nierejestrowanej (13 lekcji).

KURS: Pakiet księgowy dla osób prowadzących działalność nierejestrowaną

          Joanna Rułkowska
          prawniczka

Zdjęcie: Mikhail Nilov

***

Działalność nierejestrowana a kasa fiskalna? Obowiązki przedsiębiorców w 2024 roku!

Kasa fiskalna a działalność nierejestrowana, to jedno z zagadnień z obszaru obowiązków dokumentacyjnych nierejestrowanych przedsiębiorców

Kasa fiskalna a działalność nierejestrowana, to zagadnienie istotne dla każdego małego przedsiębiorcy.

Brak znajomości przepisów w tym aspekcie może prowadzić do problemów prawnych i finansowych.

Ogólny obowiązek posiadania kasy fiskalnej wynika z ustawy o podatku od towarów i usług [Czytaj dalej…]

W czym mogę Ci pomóc?

Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej płatnej pomocy prawnej, to zapraszam Cię do kontaktu.

Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

Joanna Rułkowska

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Joannę Rułkowską w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    Komentarze (0)

    { 0 komentarze… dodaj teraz swój }

    Dodaj komentarz

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Joannę Rułkowską w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.

    Poprzedni wpis:

    Następny wpis: