Działalność nierejestrowana? Dowiedz się jak w pięciu krokach prawidłowo rozliczyć koszty!
Działalność nierejestrowana a koszty? Kiedy pierwszy raz przygotowujesz się do rozliczenia kosztów poniesionych w ramach swojego biznesu nieuniknione jest, że napotkasz przeszkody.
Dlatego w tym artykule chciałabym w 5 krokach pomóc Ci ogarnąć tę kwestię.
Pierwszy krok: Działalność nierejestrowana a ewidencja kosztów? Czas na analizę!
Prowadzenie ewidencji kosztów nie jest obowiązkowe.
Jednak taka ewidencja kosztów może okazać się bardzo przydatna zarówno w trakcie roku jak i po zakończonym roku – gdy przygotowujesz się do rozliczenia kosztów wypełniając deklarację podatkową.
Jakie informacje możesz wpisywać w ewidencji kosztów?
- Liczba porządkowa
- Data zakupu
- Data płatności
- Rodzaj transakcji kosztowej
- Nazwa produktu/usługi (wydatku)
- Rodzaj i numer dowodu księgowego związanego z poniesionym wydatkiem
- Wartość kosztu
- Metoda płatności.
Drugi krok: Sprawdź czy poniesione przez Ciebie wydatki mają związek przyczynowy z prowadzoną przez Ciebie działalnością nierejestrowaną?
Dokładnie przeanalizuj, czy wszystkie poniesione przez Ciebie wydatki mają związek przyczynowy z prowadzoną przez Ciebie DN.
>>> W jaki sposób rozliczać swoją działalność nierejestrowaną? Działalność nierejestrowana a podatek dochodowy? Pięć najważniejszych informacji!
Kosztami uzyskania przychodów są wszelkie rzeczywiście poniesione przez Ciebie i racjonalnie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością nierejestrowaną, których celem jest osiągnięcie przychodów lub zabezpieczenie albo zachowanie źródła przychodów.
Co można uznać za koszty?
- Materiały potrzebne do stworzenia Twojego produktu/realizacji usługi
- Koszty wysyłki produktu
- Kursy i szkolenia branżowe
- Kursy i szkolenia księgowe/prawne dotyczące DN
- Konsultacje z księgową
- Dokumenty prawne (np. kupiony od prawnika regulamin sprzedaży).
Trzeci krok: Sprawdź czy nie masz na liście wydatków, które nie mogą być uznane za koszty w rozumieniu ustawy o PIT!
Niestety nie każdy wydatek może być kosztem w rozumieniu ustawy o PIT. Jako nierejestrowany przedsiębiorca masz prawo do odliczenia dla celów podatkowych wszelkich poniesionych przez siebie wydatków, które nie zostały wymienione w art. 23 ustawy o PIT.
Kosztami uzyskania przychodów nie mogą być np.:
- wydatki na spłatę pożyczek/ kredytów (kapitału)
- wartość własnej pracy
- darowizny
- kary umowne i odszkodowania z tytułu wad dostarczonych towarów
- koszty reprezentacji
- wydatki na cele osobiste.
>>> Jak skutecznie radzić sobie z wyzwaniami działalności nierejestrowanej i czerpać z niej maksymalne korzyści? 7 pułapek działalności nierejestrowanej na które warto uważać w 2024 roku
Czwarty krok: Sprawdź czy jako osoba prowadząca działalność nierejestrowaną masz wszystkie dokumenty potwierdzające poniesione koszty!
Aby dany koszt mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, musi zostać prawidłowo udokumentowany.
Ustawa o PIT nie określa zasad dokumentowania wydatków zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów.
Nierejestrowany przedsiębiorca, ponoszący wydatki związane z prowadzonym biznesem dokumentuje je dla celów podatkowych na podstawie dowodów ich poniesienia.
Działalność nierejestrowana a koszty. Co może być dowodem?
- faktura VAT
- faktura bez VAT
- rachunek imienny
- przelew bankowy
- umowa
- dowód nadania przesyłki.
Piąty krok: Wpiszą łączną sumę kosztów w PIT-36!
Koszty mogą być odliczone jedynie w rozliczeniu podatkowym po zakończonym roku.
Niestety nie można odliczać kosztów w ujęciu miesięcznym i w odniesieniu do limitu prowadzenia działalności nierejestrowanej.
Łączną (roczną) sumę kosztów należy wpisać w deklaracji PIT-36 w sekcji E.1 w wierszu 9 „Działalność nierejestrowana określona w artykule 20 ust. 1ba ustawy”, numer pola 112.
Odejmując od przychodów koszty uzyskujesz kwotę dochodu lub straty i wpisujesz w pole 113 lub 114.
Potrzebujesz więcej informacji o kosztach oraz o tym, jak prawidłowo księgować i rozliczać przychody z działalności nierejestrowanej?
Zerknij co przygotowałam w ramach pakietu księgowego dla osób prowadzących działalność nierejestrowaną!
KURS: Pakiet księgowy dla osób prowadzących działalność nierejestrowaną
W skład pakietu księgowego, który stworzyłam dla osób prowadzących działalność nierejestrowaną wchodzi:
- Interaktywny wzór uproszczonej ewidencji sprzedaży stworzony w programie Excel.
- Wzór ewidencji kosztów.
- Wzór faktury bez VAT oraz wzór faktury korekcyjnej.
- Tutorial na którym tłumaczę, jak korzystać z ewidencji i uzupełniać deklaracje podatkowe.
- Szkolenie dotyczące prawidłowego księgowania przychodów osiągniętych z działalności nierejestrowanej (13 lekcji).
KURS: Pakiet księgowy dla osób prowadzących działalność nierejestrowaną
Joanna Rułkowska
prawniczka
Zdjęcie: Mikhail Nilov
***
Działalność nierejestrowana a kasa fiskalna? Obowiązki przedsiębiorców w 2024 roku!
Kasa fiskalna a działalność nierejestrowana, to jedno z zagadnień z obszaru obowiązków dokumentacyjnych nierejestrowanych przedsiębiorców
Kasa fiskalna a działalność nierejestrowana, to zagadnienie istotne dla każdego małego przedsiębiorcy.
Brak znajomości przepisów w tym aspekcie może prowadzić do problemów prawnych i finansowych.
Ogólny obowiązek posiadania kasy fiskalnej wynika z ustawy o podatku od towarów i usług [Czytaj dalej…]
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }