Joanna Rułkowska

prawniczka

Ekspertka w temacie małych biznesów i pasjonatka praw kobiet. Autorka książki Biznes Mamy i programu wsparcia w postaci Akademii Małego Biznesu. Laureatka konkursu Kobieta E-commerce 2023 w kategorii Przedsiębiorcza Mama. Specjalizuje się w budowaniu profesjonalnych i zgodnych z prawem pasów startowych od działalności nierejestrowanej do biznesu marzeń. Wierzy, że każda chwila to szansa, by wszystko zmienić.
[Więcej >>>]

Działalność Nierejestrowana? Pięć mitów związanych z ochroną danych osobowych i wdrożeniem RODO!

Joanna Rułkowska05 listopada 2024

Pięć mitów związanych z ochroną danych osobowych i wdrożeniem RODO w działalności bez rejestracji. Jakie są fakty?

Prowadzenie działalności nierejestrowanej w Polsce jest szansą na wypróbowanie swoich sił w biznesie bez natychmiastowego obowiązku rejestracji działalności gospodarczej. Jednak mimo uproszczeń prawnych, działalność nierejestrowana nie zwalnia przedsiębiorców z obowiązku ochrony danych osobowych zgodnie z RODO.

Wokół tego tematu narosło jednak wiele mitów, które mogą wprowadzać w błąd początkujących przedsiębiorców.

Poniżej przyjrzymy się pięciu najpopularniejszym mitom dotyczącym RODO i ochrony danych osobowych w działalności nierejestrowanej.

Pięć mitów związanych z ochroną danych osobowych i wdrożeniem RODO

1. MIT: Biznes na próbę – nie muszę stosować RODO, póki nie zarejestruję działalności gospodarczej

FAKT: Niezależnie od tego, czy prowadzi się działalność w pełni zarejestrowaną, czy na próbę jako działalność nierejestrowana, obowiązki wynikające z RODO wciąż mają zastosowanie.

Przetwarzanie danych osobowych – na przykład imienia, nazwiska, adresu lub numeru telefonu klienta – wiąże się z koniecznością zapewnienia odpowiednich zabezpieczeń oraz poinformowania klientów o zasadach przetwarzania ich danych.

Bez względu na rozmiar działalności, jeśli masz kontakt z danymi osobowymi swoich klientów, musisz przestrzegać RODO jako administrator danych osobowych.

ARTYKUŁ: Działalność bez rejestracji a RODO? Jesteś administratorem danych osobowych!

2. MIT: Wystarczy krótka polityka prywatności na stronie i mam RODO z głowy

FAKT: Polityka prywatności to jeden z kluczowych dokumentów, ale nie wystarczy jako jedyne zabezpieczenie.

Polityka prywatności powinna kompleksowo informować klientów o tym, jakie dane są przetwarzane, w jakim celu i na jakiej podstawie prawnej, jakie prawa przysługują osobom, których dane dotyczą, oraz jakie są zasady przetwarzania.

Jednak to tylko część wymogów – równie ważne są odpowiednie zabezpieczenia techniczne i organizacyjne, np. przechowywanie danych w bezpieczny sposób czy przeszkolenie osób, które mogą mieć dostęp do danych.

Artykuł: Kiedy polityka prywatności to za mało? Kilka wskazówek dla osób prowadzących działalność nierejestrowaną!

3. MIT: W działalności nierejestrowanej nie muszę dbać o zabezpieczenia danych – to tylko mały biznes

FAKT: Bezpieczeństwo danych osobowych dotyczy zarówno dużych firm, jak i małych, jednoosobowych działalności nierejestrowanych.

Nawet jeśli przechowujesz jedynie małe ilości danych klientów, odpowiednie zabezpieczenia są konieczne.

Proste kroki, takie jak ustawienie haseł na komputerze czy zabezpieczenie urządzeń mobilnych, mogą pomóc w ochronie danych.

W przypadku naruszenia danych odpowiedzialność spoczywa na właścicielu działalności, dlatego lepiej zainwestować w podstawowe zabezpieczenia niż ryzykować kary finansowe lub utratę zaufania klientów.

Artykuł: Działalność nierejestrowana a RODO. Dowiedz się jak w pięciu krokach zadbać o bezpieczeństwo przetwarzania danych osobowych w małym biznesie?

4. MIT: Wdrożenie RODO jest kosztowne i nieopłacalne dla działalności nierejestrowanej

FAKT: Wiele osób obawia się kosztów wdrożenia RODO, ale w przypadku małych działalności często wystarczy podstawowa dokumentacja, na przykład dobrze opracowana polityka prywatności oraz klauzule informacyjne.

Skorzystanie z gotowych szablonów RODO lub konsultacja z ekspertem może być niewielkim kosztem w porównaniu do potencjalnych strat w razie naruszenia przepisów.

Wdrożenie RODO to inwestycja w bezpieczeństwo danych i budowanie wiarygodności u klientów – a przy działalności nierejestrowanej, każdy klient ma znaczenie.

Zobacz kurs prawny: Kurs: Ogarnij RODO w działalności nierejestrowanej w 4 prostych krokach!

5. MIT: Klienci i tak nie czytają polityki prywatności, więc po co ją zamieszczać

FAKT: To, że nie każdy klient dokładnie analizuje politykę prywatności, nie zwalnia przedsiębiorców z obowiązku jej posiadania.

Zgodność z przepisami RODO oraz transparentność w relacjach z klientami budują zaufanie i mogą zwiększać satysfakcję klientów.

Coraz więcej osób jest świadomych swoich praw dotyczących ochrony danych, a polityka prywatności jest dowodem na profesjonalizm i uczciwość działalności. Dla działalności nierejestrowanej może to być element, który wyróżnia ją na tle innych.

Artykuł: Czy osoby prowadzące działalność nierejestrowaną muszą przygotować politykę prywatności?

Mimo że działalność nierejestrowana ma uproszczone zasady prowadzenia biznesu, ochrona danych osobowych klientów nie jest jednym z obszarów, który można pominąć.

Warto zainwestować czas w opracowanie podstawowych zasad RODO, aby zapewnić bezpieczeństwo danych, przestrzegać przepisów oraz budować zaufanie klientów. W końcu dbałość o dane osobowe to krok w stronę profesjonalizacji nawet najmniejszego biznesu.

Zapisz się na kurs Ogarnij RODO w działalności nierejestrowanej!

Otrzymaj wzory i dowiedz się, jak skutecznie wdrożyć politykę prywatności oraz inne niezbędne dokumenty, by zabezpieczyć swoją działalność przed ewentualnymi konsekwencjami prawnymi.

Zbuduj zaufanie swoich klientów i przekonaj się, jak łatwo możesz dostosować się do przepisów o ochronie danych osobowych.

Dołącz już teraz i zdobądź niezbędną wiedzę!

          Joanna Rułkowska
          prawniczka

Fotografie wykonała: Julita Korczak

***

Jak legalnie wystartować ze sklepem online? Działalność nierejestrowana w branży e-commerce!

Rozpoczęcie działalności gospodarczej w branży e-commerce może wydawać się skomplikowane, zwłaszcza dla osób, które dopiero wkraczają na rynek. Istnieje jednak możliwość prowadzenia sklepu internetowego w formie działalności nierejestrowanej, co pozwala na start bez formalności związanych z rejestracją firmy.

W tym artykule omówię, jakie warunki musisz spełnić, aby legalnie rozpocząć działalność nierejestrowaną i prowadzić biznes online [Czytaj dalej…]

W czym mogę Ci pomóc?

Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

Jeżeli potrzebujesz indywidualnej płatnej pomocy prawnej, to zapraszam Cię do kontaktu.

Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

Joanna Rułkowska

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Joannę Rułkowską w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    Komentarze (0)

    { 0 komentarze… dodaj teraz swój }

    Dodaj komentarz

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Joannę Rułkowską w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.

    Poprzedni wpis:

    Następny wpis: