Pięć mitów związanych z ochroną danych osobowych i wdrożeniem RODO w działalności bez rejestracji. Jakie są fakty?
Prowadzenie działalności nierejestrowanej w Polsce jest szansą na wypróbowanie swoich sił w biznesie bez natychmiastowego obowiązku rejestracji działalności gospodarczej. Jednak mimo uproszczeń prawnych, działalność nierejestrowana nie zwalnia przedsiębiorców z obowiązku ochrony danych osobowych zgodnie z RODO.
Wokół tego tematu narosło jednak wiele mitów, które mogą wprowadzać w błąd początkujących przedsiębiorców.
Poniżej przyjrzymy się pięciu najpopularniejszym mitom dotyczącym RODO i ochrony danych osobowych w działalności nierejestrowanej.
1. MIT: Biznes na próbę – nie muszę stosować RODO, póki nie zarejestruję działalności gospodarczej
FAKT: Niezależnie od tego, czy prowadzi się działalność w pełni zarejestrowaną, czy na próbę jako działalność nierejestrowana, obowiązki wynikające z RODO wciąż mają zastosowanie.
Przetwarzanie danych osobowych – na przykład imienia, nazwiska, adresu lub numeru telefonu klienta – wiąże się z koniecznością zapewnienia odpowiednich zabezpieczeń oraz poinformowania klientów o zasadach przetwarzania ich danych.
Bez względu na rozmiar działalności, jeśli masz kontakt z danymi osobowymi swoich klientów, musisz przestrzegać RODO jako administrator danych osobowych.
ARTYKUŁ: Działalność bez rejestracji a RODO? Jesteś administratorem danych osobowych!
2. MIT: Wystarczy krótka polityka prywatności na stronie i mam RODO z głowy
FAKT: Polityka prywatności to jeden z kluczowych dokumentów, ale nie wystarczy jako jedyne zabezpieczenie.
Polityka prywatności powinna kompleksowo informować klientów o tym, jakie dane są przetwarzane, w jakim celu i na jakiej podstawie prawnej, jakie prawa przysługują osobom, których dane dotyczą, oraz jakie są zasady przetwarzania.
Jednak to tylko część wymogów – równie ważne są odpowiednie zabezpieczenia techniczne i organizacyjne, np. przechowywanie danych w bezpieczny sposób czy przeszkolenie osób, które mogą mieć dostęp do danych.
3. MIT: W działalności nierejestrowanej nie muszę dbać o zabezpieczenia danych – to tylko mały biznes
FAKT: Bezpieczeństwo danych osobowych dotyczy zarówno dużych firm, jak i małych, jednoosobowych działalności nierejestrowanych.
Nawet jeśli przechowujesz jedynie małe ilości danych klientów, odpowiednie zabezpieczenia są konieczne.
Proste kroki, takie jak ustawienie haseł na komputerze czy zabezpieczenie urządzeń mobilnych, mogą pomóc w ochronie danych.
W przypadku naruszenia danych odpowiedzialność spoczywa na właścicielu działalności, dlatego lepiej zainwestować w podstawowe zabezpieczenia niż ryzykować kary finansowe lub utratę zaufania klientów.
4. MIT: Wdrożenie RODO jest kosztowne i nieopłacalne dla działalności nierejestrowanej
FAKT: Wiele osób obawia się kosztów wdrożenia RODO, ale w przypadku małych działalności często wystarczy podstawowa dokumentacja, na przykład dobrze opracowana polityka prywatności oraz klauzule informacyjne.
Skorzystanie z gotowych szablonów RODO lub konsultacja z ekspertem może być niewielkim kosztem w porównaniu do potencjalnych strat w razie naruszenia przepisów.
Wdrożenie RODO to inwestycja w bezpieczeństwo danych i budowanie wiarygodności u klientów – a przy działalności nierejestrowanej, każdy klient ma znaczenie.
Zobacz kurs prawny: Kurs: Ogarnij RODO w działalności nierejestrowanej w 4 prostych krokach!
5. MIT: Klienci i tak nie czytają polityki prywatności, więc po co ją zamieszczać
FAKT: To, że nie każdy klient dokładnie analizuje politykę prywatności, nie zwalnia przedsiębiorców z obowiązku jej posiadania.
Zgodność z przepisami RODO oraz transparentność w relacjach z klientami budują zaufanie i mogą zwiększać satysfakcję klientów.
Coraz więcej osób jest świadomych swoich praw dotyczących ochrony danych, a polityka prywatności jest dowodem na profesjonalizm i uczciwość działalności. Dla działalności nierejestrowanej może to być element, który wyróżnia ją na tle innych.
Artykuł: Czy osoby prowadzące działalność nierejestrowaną muszą przygotować politykę prywatności?
Mimo że działalność nierejestrowana ma uproszczone zasady prowadzenia biznesu, ochrona danych osobowych klientów nie jest jednym z obszarów, który można pominąć.
Warto zainwestować czas w opracowanie podstawowych zasad RODO, aby zapewnić bezpieczeństwo danych, przestrzegać przepisów oraz budować zaufanie klientów. W końcu dbałość o dane osobowe to krok w stronę profesjonalizacji nawet najmniejszego biznesu.
Zapisz się na kurs Ogarnij RODO w działalności nierejestrowanej!
Otrzymaj wzory i dowiedz się, jak skutecznie wdrożyć politykę prywatności oraz inne niezbędne dokumenty, by zabezpieczyć swoją działalność przed ewentualnymi konsekwencjami prawnymi.
Zbuduj zaufanie swoich klientów i przekonaj się, jak łatwo możesz dostosować się do przepisów o ochronie danych osobowych.
Dołącz już teraz i zdobądź niezbędną wiedzę!
Joanna Rułkowska
prawniczka
Fotografie wykonała: Julita Korczak
***
Jak legalnie wystartować ze sklepem online? Działalność nierejestrowana w branży e-commerce!
Rozpoczęcie działalności gospodarczej w branży e-commerce może wydawać się skomplikowane, zwłaszcza dla osób, które dopiero wkraczają na rynek. Istnieje jednak możliwość prowadzenia sklepu internetowego w formie działalności nierejestrowanej, co pozwala na start bez formalności związanych z rejestracją firmy.
W tym artykule omówię, jakie warunki musisz spełnić, aby legalnie rozpocząć działalność nierejestrowaną i prowadzić biznes online [Czytaj dalej…]
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }